Tuesday, February 3, 2009

Winter Break ‘08 (Episode 2) –The Alien Country

(Kisah… Dec. 23, 2008)

Kami mulakan perjalanan dari Lubbock, Texas ke Roswell ,New Mexico. Pekan ni kecil je tapi terkenal dengan UFO dan juga Alien. Suatu masa dulu, aku suka tengok episode kat TV berkaitan Roswell ni… dan seingat aku, adik aku yang bongsu memang minat betul cerita ni. Siap ada novel pulak lagi pasal Roswell. Aku rasa korang mesti dapat agak kan, kenapa kami nak lawat tempat ni kan? Terutamanya aku lah. Anyway… bila plan perjalanan ni dan aku tau Roswell ni tak le jauh mana dari Lubbock, dalam 2 jam perjalanan dengan kereta… apa lagi nak sangat lah aku tengok apa sebenarnya yang ada kat situ. Tujuan utama… nak bagi Adik aku jealous hehehehehe.

Biasalah hari pertama journey… excited. Kalau boleh semua benda nak tengok. Harap tak de satu pun yang terlepas, maka berjagalah sepanjang perjalanan. Pemandangan sepanjang perjalanan ini hanyalah padang lapang berserta jentera pengali minyak.


Sekali sekala kumpulan Geese melintasi kami tapi yang ni banyak betul… berjuta kot! Maklumlah masuk winter dah ni… berpindah randah lah diorang ni.



Dan yang menariknya, rumah pun ada atas jalan :)


Ni lah tempat yang kami tuju. UFO Research Centre Museum.



Tempat ni tak seperti yang aku bayang kan dari pembacaan dan episode dalam TV. Memang betul lah pengaruh TV ni dasyat… tapi apa yang dah sebenarnya berlaku… pelawat tak di benarkan ke field lagi (tempat mana turunnya UFO tu), macam yang aku baca dudu-dulu… sebab sebenarnya benda tu kat private land. Owner dia tak berapa suka, especially bila FBI bagi surat berbentuk sijil arahan dan berkaitan tempat tu contohnya; apa kita patut buat jika terjumpa Alien atau UFO.

Tapi tak pelah… diaorang ada bagi tau yang new museum will be open soon. Sempat juga aku tengok plan nya… besar dan bentuk macam space ship…. Wah macam best je.

Anyway… as soon I enter the museum, I meet RALF (Roswell Alien Life Form)


And most of the exhibit is about the Roswell Incident Timeline. They provide a day-to-day accounting that became the Roswell Incident (Incident mereka jumpa alien dan kapal angkasa kat sini pada tahun 1974). Witness testimonies, photographs, maps, copies of newspaper and a mock up of Roswell radio station in 1974 semua ada kat sini. Ni antara sebahagian dari pameran yang kita boleh lihat di sini.







Eh… Alien pun sambut Christmas juga ke?



Adik, jangan jealous ya, Ana dah jumpa Max dan rakan-rakan… hehehe

3 comments:

mlle said...

wa... best nyer! melawat alien! walaupun bukan alien hidup, hehe^^
Is Roswell the place with the Area 51? Area 51 is the place that i know ada alien and UFO clashed kat situ dan ditangkap oleh US buat experiment... Ok, i admit I used to be interested in UFO issue^^

i suke gambar kak ju ngan pokok krismas dan patung alien berpakaian santa claus tu^^

juliana.senawi said...

yup, this is area 51! I didn't know that you are interested with the alien and ufo too!

Next time bila museum tu siap... kita ge sama-sama ya

Anonymous said...

wah2...jeles2..ade kim salam kt max ker???hehehe