Thursday, September 3, 2009

Giant Map of Asia

9 Januari 2009

Lama betul aku tak update blog ni, banyak betul cerita yang aku nak tulis kat sini… apa-apa pun aku rasa ada baiknya aku sambung maklumlah KENANGAN. Bagi aku kenangan adalah benda paling berharga yang berlaku dalam hidup aku ni. Tak kiralah samada kenangan tu manis mahupun pahit sekali pun. Itu semua pengalaman yang mendewasakan aku dan menjadikan aku insan yang lebih berguna…..

Masa ni class tak start lagi… tapi biasalah graduate student, apalah lagi kerjanya kalau tak melepak kat lab. Tengah cuma mengoccupiedkan diri tetiba aku ternampak kat Tech Announcement pasal Giant Map of Asia. Maklumlah sebagai warga Asia, ada perasan excited dan nak ge tengok benda ni. Apa lagi… aku pun ajak lah Ain untuk ge tengok. Tak teringat pulak aku exactly saiz map ni, tapi yang aku pasti sebesar hall yang boleh muat untuk 200 orang kot.

Ni kira sebahagian je dari map tu... camera aku yang wide angle tu pun tak dapat nak cover keseluruhan map ni. Aku ada kat situ sebagai scale lah heheheh....
Bila tengok map besar-besar cam ni ada persoalan yang bermain difikiran aku... "nak tengok area mana yeak..." Oh I have been there! –
Sure lah ni negara tumpah darah aku... Malaysia, sure aku dah jejak kan kaki ni at most of the area termasuk Borneo (Sabah dan Sarawak) dan juga Singapore.
Oh ni negara jiran aku yang di sebelah utara (Thailand)... rasanya aku dah sampai area Phuket ni
Oh Bangkok juga.
Jepun di kepulauan Hokaido, pernah juga aku berlari-lari menangkap kelawar di sana.
Kat sini pun aku sibuk menangkap kelawar pada satu masa dulu... Sulawesi. Nak specific lagi, kat Buton Island.
Oh Taipei, tempat flight aku berhenti isi minyak masa on the way ke sini dulu hahahaha
Di Hanoi ni aku habis kan masa dengan menangkap kelawar juga di Ha Long Bay.
Jakarta dan area Java ni aku ge melawat-lawat je. Akhirnya ada juga tempat yang aku ge untuk bersiar-siar huhuhuhu

Bila berpusing-pusing atas peta ni tetiba terpandang lak area yang aku lum pernah sampai lagi.
World's Lowest Point - Dead Sea kat border Jordan dan Israel. Kalau aku sampai sini sure dari sebelah Jordan maklum je lah Malaysian tak leh masuk Israel.
Satu lagi World's Deepest Lake - Lake Baikal. Located in the south of the Russian region of Siberia. Sebab tu lah the body of water is also known as the "Blue Eye of Siberia". Katanya luas tasik ni merangkumi 20% of the world's surface fresh water.
Ini pulak World's Highest Point - Mount Everest dengan ketinggian 8,850 M. Siapalah agaknya yang mengukur ni ya?

Tak ketinggalan aku nak ge lawat dan beribadah kat tempat ni - Mecca. Insya'allah aku akan sampai juga kit sini satu hari nanti.

4 comments:

Unknown said...

Amazing!Bila blk M'sia. Kak Ain dah blk kan utk smpling. Bole bwk blk blowpipe skali! Hehe...

mlle said...

bangga nya ambik gambar on top of Malaysian map! eeeeeee nak jugak hoho^^

Wish u more adventures and travels in the coming future... I wish I can be in Hokkaido someday^^

juliana.senawi said...

tu lah summer hari ada balik. masa tu blowpipe tak sampai lg. ni ada dah kat rumah... tak tau bila lak nak pos.

juliana.senawi said...

Ping,
ya lah... kira semua tempat dah jejakkan kaki walaupun atas map hahaha.

i'm sure one day u will be there, amin.